Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31970 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'modedesigner' (3 st.)
-
Vilka utbildningar kan leda till mode-designer?
Hej! Jag pluggar just nu på universitetet. Jag går ett tekniskt basår, men jag känner att jag inte vill bli ingenjör. Jag är väldigt intresserad av att rita och designa inom mode. Jag hade gärna velat studera detta, akademiskt. Men jag hittar inte...
Hej Anderas!utbildningar som kan ev leda till att man kan jobba som Modedesigner finns inom folkhögskola, yrkeshögskola, högskola/universitet och privata utbildningsanordnare, både i Sverige... Läs hela svaret -
Hur gör man för att bli en modedesigner?
Hej, jag är jätteintresserad av mode och vill gärna ha det som yrke. Så jag undra hur jag ska kunna gör det. Jag har läst handel och administration på gymnasiet.
Hej Jolina!Modedesigner är ett av många icke-reglerade yrken, där det inte finns några regler om vilken utbildning man ska ha (så är det i alla fall i Sverige). De som anställer... Läs hela svaret -
Vilken linje ska jag gå för att bli modedesigner?
Hej! Jag heter Nejla och ska välja gymnasium snart och jag vill bli modedesigner men vet inte vilken linje man ska ta för att bli det.
Hej Nejla!Bra grundläggande utbildning inför yrket Modedesigner finns på gymnasieskolans hantverksprogrammet, inriktning Textildesign och på Estetiska programmet, inriktning Bild och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga