Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31882 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'anpassad gymnasieskola' (3 st.)
-
Jobba i anpassad grundskola/gymnasie som förskollärare?
Hej! Jag är en ganska nyexad förskollärare och känner tyvärr att det troligen inte är något för mig i längden. Något jag har sommarjobbat mycket med är på daglig verksamhet och gruppboende för personer med olika...
Hej,Enligt den information som jag har tillgång till gäller följande:För att Skolverket ska kunna utfärda lärarlegitimation för en lärare i anpassad skola,... Läs hela svaret -
Vilka gymnasium i Malmö erbjuder förstärkt program?
Hej, vad innebär förstärkt program? Vårt barn har lindrig intellektuell funktionsnedsättning. Vill helst få in henne på anpassat gymnasium. Finns det någon typ av yrkesutbildning i Malmö där hon får hjälp i skolan? Något...
Hej,anpassad gymnasieskola är till för elever med Dokumenterad utvecklingsvariation (det krävs utredning och intyg om att eleven tillhör den målgruppen); de flesta elever som... Läs hela svaret -
Tågvärd efter anpassad gymnasieskola?
Hej! Jag har en elev som drömmer om att bli tågvärd i framtiden. Jag har försökt söka kring vilka krav som finns för yrket men får inget riktigt svar på min specifika fråga. Den lyder: är det möjligt att få anställning...
Hej Emma,I Sverige får man Utbildning till tågvärd / tågvärdinna - i början av sin anställning. Det är alltså företagsförlagd utbildning där man... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga