Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32078 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'måste man läsa efter grundskolan' (3 st.)
-
Måste man gå på gymnasiet?
Hello! jag tänkte att i fall man inte vill gå på gymnasiet - måste man det? Vad kan man göra i stället? Kan de tvinga mig gå på gymnasiet? Uppskattar ett snabbt svar. Janne
Hej Jan, du kanske hörde på nyheterna igår att det talades om att det finns förslag på att eventuellt göra gymnasiet till en obligatorisk skola? Än så länge är det frivlligt... Läs hela svaret -
Är det normalt eller onormalt?
Varje dag, varje timme, varje minut, varje sekund så längtar jag till sluta grundskolan. Det är ett år och tolv veckor kvar vilket är ganska lite men jag kan inte sluta låta bli att tänka på det. Är det normalt eller inte?
Du är absolut inte ensam med att känna så! Det är helt naturligt att längta till Ett vuxet liv,att vilja gå vidare till större utmaningar! -
Måste man läsa på gymnasiet? Vad kan man göra i stället?
Hej, jag undrar om alla måste läsa på gymnasiet. Om man är skoltrött och inte vill läsa efter grundskolan. Vad finns det att göra i så fall? Det är ju långt till pension... :) Men vad finns det för alternativ då? Tacksam för svar! Jelena
Hej Jelena! Jag ser att du är 45 år och gissar på att du är mamma till en elev som går på grundskola idag och som är skoltrött och ni vill undersöka vad det finns för alternativ till gymnasiet.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga