Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'slöjd' (3 st.)
-
Meriterande kurser för att ge Behörighet i ämnet slöjd?
Jag har lärar legitimation med behörighet att undervisa i bild o form från gymnasiet och neråt. Jag vill komplicera detta genom att läsa in slöjd. Frågan är kan tex läsa ett halvår på Konstfack eller liknande vad räknas som...
Hej Jesper,om jag förstår dig rätt så vill du Utöka din Lärarlegitimation. Om det stämmer så är det skolverkets avdelning för... Läs hela svaret -
Kan man bli ämneslärare i både engelska och slöjd?
Kort och gott, finns det på nått sätt man kan studera för att bli ämneslärare i slöjd och engelska? På distans eller heltid spelar ingen roll. Utan jag funderar om det går att kombinerar de på något sätt med kurser eller så för att få "kompetensen" att utbilda i både engelska och slöjd. För det...
Ämnesgrupper 1. Engelska, matematik, modersmål och svenska 2. Bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd, 3. Engelska, moderna språk, modersmål... Läs hela svaret -
Går det att läsa vidare till textillärare?
Jag har precis avslutat en färskollärarutbildning. Jag undrar nu om det går att studera vidare till slöjdlärare med inrikting textil? Är förskollärarutbildningen en lärarutbildning att bygga vidare på eller krävs grundskole/gymnasieutbildning? Jag är isf intresserad av de distansalternativ...
Hej Anneli! Utbildning till lärare i Slöjd finns på Göteborgs universitet, Konstfack, Linköpings universitet & Umeå universitet. Förskollärare och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga