Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31896 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'vägar till läraryrket' (2 st.)
-
Hur utbildar man sig till musiklärare?
Hej, jag undrar hur man utbildar sig till musiklärare. Är det något speciellt universitet man ska börja på? Och hur länge tar det att utbilda sig till musiklärare?
Hej! kika gärna på framtid.se/yrke/musiklarare där bl.a berättas om hur man i Sverige blir "behörig Musiklärare"; det fins det - se info på sidan, länk ovan, om tre olika... Läs hela svaret -
Hur kan jag gå tillväga för att bli lärare?
Hej! Jag har några fråga angående att utbilda sig till lärare. Jag läste precis på lärarförbundets hemsida att man kan sätta ihop en "egen" lärarutbildning, om man läst akademiska kurser tidigare och sedan lägga till 90 poäng pedagogik, men det står också att varje fall prövas individuellt,...
Hejsan, det är bra att du tog reda på att man kan bli Iärare även genom att först läsa ett antal poäng inom sina blivande undervisningsämnen och sedan KPU, kompIetterande... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga