Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32016 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'olika alternativ och idéer välkomnas' (2 st.)
-
Förslag på varierande yrken?
Hej! Jag behöver lite hjälp med förslag på varierande, omväxlande yrken. Skulle gärna vilja jobba med något där ingen dag är den andra lik, eftersom jag snabbt blir uttråkad om jobbet blir för monotont. Det får gärna vara...
Hej Dany!det finns uppskattningsvis cirka 8.000 yrken och cirka 2.000 av de berättar vi om på www.framtid.seDu går gärna kika på många yrkesbeskrivningar. Du kan t.ex börja med... Läs hela svaret -
Tips på utbildningar?
Hej; jag har en deltagare i projektet som har mångårig erfarenhet inom matlagning. Hen blir snart femtio år gammal/ung. :) Hen vill inte längre jobba med matlagning. Har ni några tips på vad hen i så fall kan inrikta sig på? Tusen tack! SYV i ett omställnings-projekt
Hej kollegan! :) Du skriver inte om din deltagare kan/vill läsa på högskolenivå. Om hen idag inte är behörig till högskola, kan det ta ett par år att bli behörig och då är hen... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga