Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'naturvetenskaplig komplettering' (3 st.)
-
civilingenjör och lärare?
HEJ! jag är helt förvirrad och vet inte vad jag vill plugga i framtiden. har alltid fått svaret "du har tid på dig" men tiden börjar rinna ur... Även om jag har tid vill jag inte ta all tid i världen för att bestämma mig. i alla fall...
Hej Daniel!Den här utbildningen - kth.se/utbildning/civilingenjor/civing-larare - kräver följande behörighet: Grundläggande behörighet + särskild behörighet: godkända betyg i... Läs hela svaret -
Vill plugga geovetenskap, hur ska det gå till?
Hej! Jag har studerat ett år på handelsprogrammet i gymnasiet för 8 år sedan och har sedan dess jobbat på lager. Jag har aldrig haft en klar känsla av vad jag vill göra i livet men den senaste tiden har jag insett mitt intresse för hur jorden, och...
Hej Jesper!gymnasiala kurser på komvux kan läsas på heltid (en kurs åt gången) eller på deltid (även så långsamt som 25% av studietakt). Beroende på om man... Läs hela svaret -
att bli läkare?
Hej, jag går just nu samhällsvetenskapspogramet och kommer i 2an välja samhäll, då det är det enda som finns på denna skolan. Men mina tankar har förändrats lite sen jag började. Jag har lite funderingar på att bli specialistläkare. Kanske typ Neonatalläkare eller narkosläkare. Jag undrar lönen...
Hej Ehlin,det är en lång utbildningsväg till Specialistläkare >>. Man måste först bli Läkare >> och det kan man i Sverige göra endast via läkarprogrammet. för behörighet... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga