Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32080 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'höja merit' (3 st.)
-
Höja merit via valfria kurser på komvux?
Hej, Kan man läsa kurser på komvux (tex administration, kommunikation och privatjuridik) efter gymnasieexamen för att höja sin merit? Alltså kurser som man aldrig läst tidigare och inte ingår i ens ordinarie gymnasie/komvuxexamen.
Hej,om man har gymnasieexamen (Examensbevis från gymnasiet eller från komvux) då räknas nya kursernas betyg (alltså betyg i de kurser som inte ingår i examensbeviset) endast i... Läs hela svaret -
Vilka av följande kurser höjer meriter?
Vilka av följande kurser höjer meriter: -Samhällskunskap 2 -Rätten och samhället -företagsekonomi 1 -moderna språk 1 -historia 2a eller 2b
Hej, som frågan är ställd, när det är okänt vilken gymnasial utbildning du har, så går det inte att svara på frågan. Jag har i kommentaren till din fråga... Läs hela svaret -
tack så hemskt mycket för allt?
Hej! Jag har skrivit till er och frågat om råd ända sen 2016 eftersom jag började göra prövningar för att försöka komma in på läkarprogrammet. Denna våren slog min dröm in! Jag vill bara tacka er för all hjälp ni...
Hej Melis och tack så mycket för dina fina ord och uppskattning! Det värmer!Vi på Fråga SYV är jätteglada att höra om att din dröm slog in! Grattis! Du får gärna... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga