Katarina

    Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.

    Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).

    Frågor och svar taggade med 'betygssystem i gymnasiet' (3 st.)

    • Bavel

      Jag har läst utomlands ?

      Jag flytta till Irak för fyra år sedan, 2012, jag är 17 år nu, jag vill komma tillbaks till Sverige och läsa gymnasiet där, men här är det "High School" som gäller, jag har läst klart mitt första år på highschool och ska börja mitt andra år, men jag undrar om jag kan börja andra året på...

      Julia: : Hej Bavel! Det är bra att du vill läsa vidare! I din fråga ser jag flera olika "moment". Ang. läsa med undervisningsspråk Svenska på gymnasiet, så måste man på något... Läs hela svaret
    • Ayaat

      Merit och betyg i gymnasiet?

      Hej! Jag undrar vad skillnaden är mellan hur man räknar merit poäng i gymnasiet och i grundskolan. Vad är meritpoäng och snitt? Vad menas med att man får t.ex. 100 poäng om man läser en kurs. Förstår inte riktigt det systemet. Tack på förhand .

      Anna: : Hej Ayaat, det är stor skillnad hur man räknar poäng på grundskolan och på gymnasiet. Den största av de alla är kanske följande: på gymnasiet är det ALLA KURSER som bidrar till vad Meritvärde blir /och med det konkurrenskraft i... Läs hela svaret
    • Simon

      Kan jag vänta ett år fast jag nu har det gamla betygssystemet?

      Jag går sista året i gymnasiet där jag läser sam/ekonomi. Jag funderar nu på om jag ska läsa vidare till universitet/högskola redan i år eller vänta ett år. Vad som gör mig väldigt stressad och oviss är att jag inte vet hur det nya betygssystemet kommer att påverka antagningen om jag väntar ett...

      Fråga: : Jag förstår din oro. Dessvärre så kan jag inte säga säkert hur det blir eftersom regering nu måste besluta om GY11-eleverna kommer söka i en egen urvalsgrupp. Mycket lutar åt att de får göra det... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga