Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31987 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med '8-års regeln' (3 st.)
-
Lokala kurser in i slutbetyg?
Hej! Jag undrar om man kan räkna in lokala kurser in i ett slutbetyg från vuxenutbildningen? Ska det stå något särskilt om detta i slutbetyget?
Hej!Det är bäst du ställer den frågan till skolverket. Idag, fredag den 13 okt 2023 har de stängt sin upplysningstjänst på grund av utbildning av personal så du kan ringa dem på... Läs hela svaret -
Blir kurserna för gamla?
Hej! Jag gick ur gymnasiet 2012 med ig i en del kurser. Nu 8 år senare vill jag läsa på högskola och läser därför på komvux, planen var att läsa upp poängen/de kurser jag fått ig i. När vi gjorde min studieplan ihop med Syo...
Har du fått Slutbetyg eller Samlat betygsdokument när du slutade på gymnasiet?Har du ngn gång gjort högskoleprovet?Har du minst treårig arbetslivserfarenhet? -
Vad krävs för ett slutbetyg respektive gymnasieexamen?
Hej SYV! Jag är lite förvirrad vad som gäller för mig som gick ut gymnasiet 2010, gällande mina betyg och och vilka av mina kurser som räknas med eller inte. Som jag förstår det har jag två val. Det ena är att läsa mot ett slutbetyg och...
Hej Robert,att läsa mot ett Slutbetyg är ett undantag, som kan beviljas av rektorn på Komvux. Du kan inte själv bestämma att du läser mot ett slutbetyg. Standard sedan... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga