Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tim!

    På Komvux kan man ansöka om att få läsa olika kurser och så finns det en annan möjlighet: Prövningar.

    Hur det är organiserat i olika kommuner vad det gäller prövningar - är olika. Vissa kommuner (som t.ex Göteborg har speciella Prövningsenheter medan andra kommuner ordnar prövningar i komvux regi och så finns det också i vissa kommuner - att privata utbildningsföretag fick uppdrag att genomföra prövningar).

    Angående läsa kurser på Komvux: det brukar krävas uppvisa godkänt betyg i "underliggande kurs" för att kunna bli antagen till en "överliggande kurs", dvs i detta fallet med matten - att kunna visa godkänt betyg i Matte 2 för att kunna bli antagen till Matte 3, men det är egentligen upp till komvux i din kommun att besluta om de tar in dig på kurser eller ej.

    Angående "svenska och andra kurser" - som du ser i behörighetskraven till den utbildning som du länkar till i din fråga, så kravs det för behörighet

    1. Grundläggande behörighet

    plus

    2. godkänt betyg Matte 3

    samt

    3. godkänt betyg i Samhällskunskap 1b.

    Du nämner "svenska" och av det drar jag slutsats att du kanske inte har Grundläggande behörighet. Stämmer det?

    Om du skulle behöva skaffa dig godkända betyg i t.ex. svenska eller svenska som andraspråk  -  så är det samma sak som för andra kurser: finns två alternativ, (läsa på komvux eller göra prövningar). Prövningar brukar bestå av 2 delar: skriftlig och muntlig del. Även i prövning i matte ingår det "den muntliga delen". Man gör, alltså, 2 tentor i varje kurs - skriftlig & muntlig del, när man gör Prövning och så får man betyg på sammantagen bedömning av båda delarna i Prövningen.

    Tips: boka tid med Studie- & yrkesvägledare på komvux i din kommun (den kommunen där du är folkbokförd), ta med dig alla dina tidigare betyg och ställ följande frågor: -

    1) Har jag Grundläggande behörighet? (om inte - vilka kurser som fattas)?

    2) hur, när & var anmäler jag mig till Prövningar?

    3) är det helt nödvändigt att läsa matte 2 först eller skulle jag kunna göra nivåbedömning/test i matte - med mål att bli antagen till Matte 3 direkt?

    4) när kan jag anmäla mig till att läsa matte (och ev. andra kurser) och när kan jag i så fall börja läsa samt hur snabbt kan jag läsa - finns det "flex" och/eller distans studier i de kurserna som jag behöver läsa?

    OBS! Prövning behöver du inte göra just i den kommunen där du är folkbokförd. Dock är det smart att inte anmäla sig till en kommun långt borta (eftersom du skulle behöva åka dit minst 2 ggr. för prövning i varje kurs: skriftlig del & muntlig del ligger oftast 2-3 veckor "ifrån varandra").

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv