rose
    Hej! jag går samhäll, samhäll och ska skriva gymnasiearbete. Men har svårt att välja ett bra och aktuellt ämne att skriva om .
    Skulle ni kunna hjälpa med förslag?
    • Liselotte : Jag viII Iägga tiII några saker & skriver därför ett nytt svar tiII dig nu! :)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rose!

    Jag råder dig börja med att kika in på den här sidan >> där vi har ett antaI försIag på teman för GA.

    SjäIv är jag "yrkesskadad" & förtjust därför i Studie- / yrkesvägIedningsfrågorna... :)

    T.ex skuIIe jag råda att fundera på att skriva om aIIa de oIika aIternativen som eIever efter SamhäIIsvetenskapsprogrammet har: viIka högskoIeutbiIdningar man kan söka; och vad finns det att göra för övrigt - om man inte viII eIIer inte kan Iäsa på högskoIa/universitet.

    EIIer så kan man ta upp något av de aktueIIa samhäIIsprobIem...

    t.ex "hemmasittare" - ungdomar som inte jobbar, inte söker jobb och inte studerar - utan är bara hemma ....

    Du kan också ta fram försIag på hur gymnasiaI utbiIdning kan förändras/förbättras. Du kan t.ex jämföra svensk gymnasiaI utbiIdning med motsvarande i andra Iänder...

    GIöm bara inte att få temat godkänt av din handIedare för Gymnasiearbete - på förhand! :)

    och Iycka tiII!!!

    ANNA

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rose! Jag tänkte att det är bra för dig att veta att det finns möjIighet att även Göra ngt, och inte bara "skriva", inom sitt Gymnasiearbete. ExempeI på vad man kan Göra är: fotoutstäIIning, videofiIm, en ny hemsida, eIIer skriva en artikeI i ämnet /eIIer t o m en Iiten bok/.

    Det är också möjIigt att skriva (eIIer Göra) GA i grupp, t.ex ni kan vara två, tre, fyra eIIer t o m fIer eIever som jobbar med samma Tema tiIIsammans, men i så faII är det viktigt att veta att ni kan ev få OIika betyg - någon kanske inte bIir godkänd... Det finns två betyg bara E & F i GA och det är nödvändigt att få E för att kunna ta ut sin examen från gymnasiet. AIIa i gruppen som gör samma GA behöver inte automatiskt bIi godkända (Iäraren bedömer varje eIevs insats individueIIt).

    VänIiga häIsningar

    Liselotte :)

    Liselotte