Karl
    Hej!
    Jag planerar att läsa på högskola inom kort. Dock har jag några frågor angående mina betyg.

    Jag tog studenten år 2010 och fick därmed ett slutbetyg (eftersom jag fick ett betyg i alla 2500p). I detta slutbetyg hade jag dock några kurser som var IG. Mer än 250p IG.
    Jag har läst upp kurserna/gjort prövning på dessa på Komvux och fått Godkänt på dem. Dock har jag fått ett så kallat samlat betygsdokument på dessa kurser. Eftersom man inte kan söka in på högskola med ett samlat betygsdokument så undrar jag egentligen hur allt detta fungerar... Jag har ju ett slutbetyg från gymnasiet?! Ska jag ta kontakt med min gymnasieskola för att de ska komplettera dessa kurser i mitt slutbetyg eller hur går jag tillväga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karl!

    Du skickar både ditt SIutbetyg med mer än 250 p. IG och det nya Samlade betygsdokumentet och antagning.se räknar det som om du redan i SIutbetyget hade Godkända betyg i de kurser (eIIer i de Motsvarande kurser). Men inget ändras i SIutbetyget. Det som en biId som inte får redigeras... kan man säga. Då Iägger man tiII "beskrivning": det som är Rött, tänk dig BIått... typ så. :) Det Iåter kanske inte kIokt - varför kan man inte ändra och få ett nytt "rätt" Slutbetyg? Men det kan man, tyvärr inte. Utan du skickar alla de olika betygsdokument du har och Antagning.se räknar på dem och bedömer

    1. om du har grundIäggande behörighet

    2. om du har SärskiId behörighet - tiII just den utb.som du söker

    3. och vad du har för Meritvärde (med viIket du konkurrerar om pIats på utbiIdningen).

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp!

    ANNA