Frida

    Hej! Jag har en fråga angående vad man kan utbilda sig till om man arbetar inom socialt arbete och isåfall vad för typ av utbildning man går om man vill arbeta med socialt arbete. Och menar utbildningar som är utöver socionomprogrammet. Tack på förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Angelica,
    det finns väldigt många yrken inom Socialt arbete som inte kräver socionomexamen, t.ex Kvinnojoursmedarbetare; Motivationscoach; Motivationspedagog, KAA-ansvarig; Social entreprenör, Kyrkogårdsföreståndare, Begravningsentreprenör; Diakon; Hållbarhetsstrateg.

    Många yrken hör till flera områden samtidigt - t.ex yrke/motivationspedagog och yrke/kaa-ansvarig hör lika mycket till socialt arbete som till pedagogiskt arbete; och social-entreprenor och yrke/social-hallbarhetsstrateg hör lika mycket till socialt arbete som till samhällsvetenskapligt och även ekonomiskt arbete, tycker i alla fall jag.

    Eftersom det finns så många olika yrken som helt eller delvis hör till "Socialt arbete" går det inte att ge ETT svar, utan svaret kring utbildningar beror på Vilket yrke du vill utbilda dig till. Dessvärre är många yrken inom soc.arbete ej reglerade; då blir det upp till varje arbetsgivare att fritt bestämma vem som passar att anställa.

    Du får jättegärna kika många olika yrken på Framtid.se/soc.arb men även på andra yrken på www.framtid.se  - totalt finns det över 2.ooo beskrivningar av yrken på den sajten.