Emil

    Hejsan. Har nu sökt till Socionomprogrammet på Malmö universitet. Jag undrar ifall det är möjligt att gå från en socionom examen till att sedan bli psykiatriker. Är utbildningen för psykiatriker kortare ifall man tagit socionom examen? Blir det enklare att komma in på utbildningen som leder till psykiatriker? Är intresserad av biologisk psykiatri för att förtydliga. Tack på förhand! Mvh Emil Erlandsson Eklund

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emil. I Sverige är Psykiatriker - en specialistläkare. Man måste i grunden ha läkarexamen och sedan läsa psykiatri som specialisering för att bli specialistläkare och det finns ingen annan väg att gå om man vill ha legitimation som psykiatriker, i Sverige. Läkarlegitimationer är det Socialstyrelsen som ansvarar för.
    Läkarexamen kan man i Sverige få endast genom studier på läkarprogrammet.

    ****
    Att man utbildar sig till socionom, alltså tar examen från socionomprogrammet påverkar inte på ngt sätt möjlighet att komma in på läkarprogrammet (i alla fall är det så i Sverige*). Till läkarprogrammet måste du konkurrera med ditt meritvärde på dina gymnasiala betyg eller med resultatet från högskoleprovet.
    Jag tror inte heller att ngt från socionomutbildningen kan tillgodoräknas inom läkarutbildningen.

    Ang. ditt intresse i biologisk psykiatri - så tänker jag att det kanske går att närma sig detta genom studier i biologi (på ngt sätt). Du får gärna höra med dem som är experter på det område, t.ex på Karolinska Institutet i Stockholm eller på  Institutet för biologisk psykiatri i Danmark.

    * - i andra länder, utanför Sverige, kan tidigare studier på högskolenivå ge fördelar när man söker till ännu en utbilding på grundnivå (alltså en utbildning som egentligen inte kräver tidigare högskolestudier).

    Annat
    Studiemedelsfråga... max antal år med studiemedel på högskolenivå i Sverige är ca 6 år (12 terminer). Om man på socionomprogrammet förbrukar 3,5 år (7terminer) har man då endast 2,5 år kvar (fem terminer). Så, det kan bli så att du i slutet av din andra högskoleutbildningen inte har några veckor kvar att ta av studiemedel... och står du utan försörjning. Det är ibland så att folk blir överraskade eller tror att CSN kan förlänga tid med studiemedel, men vår erfarenhet är att CSN gör inte det.