Isabell
    Hej,
    jag har en de bekanta som tänker söka in till högskola nu i höst trots att de planerar att jobba och egentligen söka nästa höst. Detta är enbart för att se om de har chans att komma in. Är detta en bra idé?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan, det är inte förbjudet att söka även om man sedan inte vill utnyttja sin utbildningsplats; då lämnar man Återbud (alltså meddelar att man inte vill utnyttja sin plats - och platsen går i så fall till ngn annan sökande).

    Hälsningar
    D:

    • : Kan det påverka ens senare ansökan? Att man har tackat nej tidigare?
    • Anna : Nej, Om man lämnar återbud innan utbildningen börjar, spelar det då ingen som helst roll att man tidigare sökt, kom in men tackade Nej till sin plats.