Elev

    Hej! Jag hade tänkt gå på Universitetet i London, för att plugga till Veterinär Sjuksköterska(Veterinary Nurse) men för att kunna komma in måste jag ha pluggat både Biologi 1+2 vilket jag då inte har. Jag hade då tänkt att ansöka att plugga dessa ämnen i Komvux men har inte möjligheten att kunna avsluta båda kurserna innan 26 Januari nästa år, vilket då är slutdatumet för applications för den riktningslinjen jag vill gå i Universitetet(i UK då). Jag har hört från några vänner i London att när man ansöker med UCAS så använder de sig av ’predicted Grades’ eftersom man inte får sina slutgiltiga betyg förrens Augusti samma år som man avslutat sina A-Levels. Min fråga är då; kan komvux bidra eller skicka sådana ’predicted Grades’ till UCAS eller hur funkar det ens att ansöka till Universitetet i Storbritannien härifrån Sverige medans man pluggar Komvux?

    • SYV-besökare : Det är bäst du frågar på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. KOMVUX står för Kommunal Vuxenutbildning och det är i mångt varje kommun som bestämmer över sin egen komvux.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Biologi 1 och 2 är två stycken 100poängskurser och varje 100p.kurs kan läsas på heltid på fem veckor. De två kurserna kan du läsa på 10 veckor (sammanlagt) - därför förstår jag inte riktigt varför du inte skulle hinna få betygen innan 26 januari nästa år. Du hinner t o m läsa kurserna på halvtid vilket tar 20 veckor (höstterminen) och hinna få betygen i god tid innan 26 januari nästa år.
    Men du måste i så fall läsa på distans eller på "flex"/flexibelt, alltså delvis på distans eller med inslag av självstudier. För att om du vill ha lärarledda lektioner då måste du troligtvis läsa en kurs per termin, fast lärarledd undervisning kan finnas även vid "flex", t.ex kan man i vissa kommuner "boka in sig" på lektionerna "framåt" men annars också klara av vissa delkurser på egen hand. Det är olika vad kommunerna kan erbjuda och du är "bunden" till komvux i den kommunen där du vid antagningstillfälle är folkbokförd.
    Kontakta komvux både med frågan om vilka studieformer som erbjuds, när ansökningsperioder äger rum och när blir datumen för kursstarter, men fråga också om det där med "preliminära betyg" (vilket jag tror du får Nej som svar från komvux... jag vet inte man tror tyvärr inte att komvux vill ta på sig något ansvar för att gissa på vilket betyg du kan få i en kurs.) Jag har i alla fall inte hört talas om att komvux ger preliminära betyg. Du får gärna höra av dig till oss när du får svar från komvux i din kommun, oavsett vilket svar du får. Vi vill också lära oss mer för att kunna hjälpa fler! Tack på förhand!

    Studie- och yrkesvägledare