Arvid
    Hej! Jag vill söka juristprogrammet på stockholms universitet när jag tar examen på gymnasiet och jag undrar om alla mina betyg spelar roll för antagningen. Om det står att man behöver ha behörighet i Samhällskunskap 1b och historia 1b behöver man då ha höga betyg i naturkunskap 1b? Jag förstår att man måste ha bra betyg i basämnena (Sve, eng, matte och moderna språk) men spelar de andra roll?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Arvid,

    du kan läsa info på framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet, där det förklaras lite mer ingående. Kort svar är att i princip alla betyg som ingår i examensbevis räknas in i jämförelsetal (med undantag: av GA, gymnasiearbete och av de U-kurser, utökade - det är ett Undantag att man läser utökade kurser - räknas endast de betygen som krävs för Särskild behörighet eller som ger meritpoäng).