Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,
    till universiteten söker man med en "siffra" som räknas fram så här: snitt-betyget (medelbetyg) + de eventuella meritpoäng. Meritpoängen beror inte på vilken gymnasieskola man läste på, utan meritpoängen kan man få för Godkända betyg i vissa gymnasiala kurser, vilka kurser det är - och lite annat om meritpoäng (en sammanfattning) kan du se på gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • : Så att det spelar ingen roll vilken skola man går på utan vilka betyg man får i linjen?
    • Liselotte : Ja, det stämmer. Till eftergymnasiala utbildningar konkurrerar man med en "siffra" - meritvärde; och/eller med en annan siffra - resultat av högskoleprovet. Vilken gymnasieskola man har gått på spelar ingen roll - förutom att på olika gymnasieskolor kan Olika Valbara kurser erbjudas.