Jag undrar vad det är för skillnad mellan en spetsutbildnings program, t. ex. engelska eller musik, jämfört med ett program som har en inriktning, t. ex. beteendevetenskap eller natur i gymnasiet?
Tack på förhand.
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32060 frågor besvarade.
Hej Kamron,
skillnaden är den att "spets" på gymnasiet innebär Extra-studier i ett visst ämne, på hög nivå. Tanken är att man mot slutet av gymnasiet läser Högskolekurser i det "aktuella ämnet", om det är Spets i historia - då läser man kurser i Historia på högskolenivå /mot slutet av gymnasiet, ofta i åk3/.
Och "inriktning" är det alla gymnasieprogram som har. Det är bara Vård- och omsorgsprogrammet som inte har några inriktningar men ger i stället möjlighet till specialisering. Så, inriktning är en vanlig gymnasial utbildning... och Spets är det för extraduktiga och extraintresserade i ett visst ämne och det är ofta speciellt prov till Spetsutbildningar.
Till vanliga inriktningar söker man på sina betyg, utan några extraprov (med undantag till Dans, Musik, Teater - där kan förekomma prov/uppvisningar/uppspelningar/auditions även till en "vanlig utbildning"). "Vanlig utbildning" är på gymnasial nivå.
Spets är det först gymnasiet och sedan börjar man även läsa kurser ur högskolans utbud.
Hoppas jag lyckades förklara på ett begripligt sätt. Hör annars av dig igen!
Peter SYV
Hej! Jag tycker att det är jobbigt när jag ska presentera inför grupp, jag börjar snart gymnasiet, Restaurang- och Livsmedelsprogrammet, så jag kan tänka mig att det kommer bli några presentationer under åren. Hur ska jag göra för att sluta...
Hej!Du ställer en mycket viktig fråga, eller egentligen två frågor:- hur undviker jag att presentera inför en grupp?och_ går det att göra någonting åt,... Läs hela svaret
Jag fick F i ett prov i matematik 2a, som jag sedan fick 1 poäng från att få godkänt på mitt omprov. Jag bad min lärare, mentor och rektor om att få göra en komplettering. Dem sa Ja och att de skulle planera någon komplettering. Men inget...
Hej!Du skriver om att din lärare, mentor och rektor sa "Ja" till att ge dig möjlighet att komplettera men "ingenting hände", då tycker jag du ska påminna dem om vad de har sagt till... Läs hela svaretHittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga