elev
    Det är så många olika kurser att läsa och förstå regler och behörighet och dylikt.

    Som jag hade förstått läser man först SFI till D nivå sedan därefter kan man läsa SAS 1,2,3:

    Nu sa en tänk på att det finns svenska som andra språk grundläggande delkurs 1 som man ska läsa först..

    Ja blir förvirrad.. Eller är det så att man läser först SFI till D nivå sedan svenska som andra språk grundläggande delkurser 1,2,3 och därefter svenska som andra språk 1,2,3?

    Motsvarar svenska som andra språk grundläggande på grundskolenivå? Och svenska som andra språk på gymnasienivå?

    Tacksam för svar/

    Förvirrad nybörjare syo

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amina!

    SFI D-nivå motsvarar kunskaper i svenska i åk6 på grundskolan.

    Svenska Grund = högstadiesvenska, Grundskola, som kallas ofta för SAS grund (svenska som andraspråk Grund och "grund" står för grundskola :). Detta till skillnad från "svenska grund" som man läser på högstadiet om man har svenska som modersmål. På komvux kan man också läsa "svenska grund" om man som vuxen med svenska som modersmål, inte har betyg från grundskola i svenska, vilket är inte vanligt men förekommer ibland.

    Svenska som andra språk 1, 2 och 3 motsvarar Svenska 1, 2 och 3 - som är gymnasiala kurser.

    Du får gärna höra av dig igen om ngt. är oklart i mitt svar eller om nya frågor dyker upp!

    Bästa hälsningar

    ANNA