Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Pelle,
    som behörighet beskrivs nu, om inte det blir ngn förändring, så krävs det inför kriminologprogrmmen: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.
    Grundläggande behörighet får du om du får ut Examensbevis + har godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.
    Matematik 2 och Samhällskunskap 1b eller 1a2 läser man inte på ditt nuvarande gymnasieprogram. Men ofta kan man läsa mer matte och mer samhällskunskap, än det som är obligatoriskt på ditt gymnasieprogram.

    Prata med SYV på din skola; säg att du vill läsa kurser för grundläggande behörighet (svenska 2,3 och engelska 6) och att du även vill läsa matematik 2a och samhällskunskap 1a2.

    • : Hur ser det ut om man bara vill göra högskoleprov? Är inte riktigt påläst och ska kontakta syv snart.
    • Anna : Det är inte obligatoriskt att göra högskoleprovet. Men bra om du gör det. Då kommer du prövas i ännu en urvalsgrupp - HP-urvalet. Men att man gör högskoleprovet befriar inte från kraven på grundläggande och särskild behörighet. Obehöriga prövas ej - får svar OBEHÖRIG, och detta även om de har höga betyg och/eller högt resultat på högskoleprovet.