Moa
    Hej!

    Jag vet att jag fortfarande har tre år innan jag ska till universitetet men undrar i alla fall.

    Väldigt länge nu har jag velat bli barnmorska och vill även bo i London, England i framtiden. Så jag undrar är om den svenska sjuksköterska och barnmorskeurbildningen är giltig i England eller om jag fortfarande skulle behöva plugga till barnmorska i England? Det kostar ju pengar i England att gå på universitet men inte i Sverige vilket är därför jag gärna pluggar i Sverige och flyttar sen.

    Samma sak med stadsplaneringsutbildningen på Stockholms universitet, skulle jag kunna få jobb i England med den svenska utbildningen ifall jag ångrar mig och vill läsa det.

    På gymnasiet nu ska jag gå ekonomi ekonomi så jag vet att jag har behörighet till sjuksköterska men inte hunnit kolla för den andra men antar att jag har behörighet.

    1 Svar

    Hej!

    Vad roligt att du redan nu har börjat fundera på vad du vill arbeta med i framtiden!
    Du kan studera i Sverige och sedan arbeta utomlands, det är väldigt vanligt att svenska sjuksköterskor t.ex arbetar i Norge.

    "Din legitimation/auktorisation i det land du vill arbeta i grundar sig på den grundutbildning du har genomgått här hemma. För att du ska veta hur du går tillväga för att få arbete och uppehållstillstånd, arbetstillstånd och sist men inte minst din rätt att utöva ditt yrke brukar första kontakten vara det landets konsulat. De vet om det finns en möjlighet för dig att få ett arbete där och de kan också upplysa dig om de andra frågorna som nämnts här ovan."

    England tillhör EU och bör därför inte vara några större skillnader, men för att vara helt säker kan du kontakta ambassad eller konsulatet.
    Det kan ibland också behövas en kortare utbildning för att läsa sig landets olika sjuksystem, då det kan variera. Men det beror främst på vilket sjukhus eller om det är någon speciell organisation som du vill arbeta med.
    Här kan du läsa mer: https://www.vardforbundet.se/Min-profession/Arbeta-i-sverige-eller-utomlands/Arbeta-internationellt/

    Om du istället vill läsa till stadsplanerare så kan det se lite annorlunda ut. Självklart finns möjligheten för dig att få arbete i England, men det kan också vara andra regler och lagar som du behöver ha kompetens inom för att kunna arbeta där.
    På Stockholms universitet hittade jag ingen utbildning på grundnivå till stadsplanerare? (endast master)
    Däremot hittade jag samhällsplanerare, om det är den utbildningen du tänker på så krävs det att du har läst: Engelska 6, Matematik 3b alt 3c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 +1a2 (Områdesbehörighet 4 eller A4) för att vara behörig.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV