Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fredrik!

    Idag finns det 10 Yrkeshögskoleutbilndingar till Systemutvecklare>>
    Vilka YH finns om tre år när du ska söka eftergymnasiala utbildningar, vet vi idag inte. YH beviljas av Myndigheter för yrkeshögskola - kontinuerligt. Ibland får man först i början av februari veta att "just den och den utbildning" kommer att starta i augusti samma år.

    Behörighetskraven som ställs på YH Systemutvecklare idag är att man har "gymnasiekompetens" (valfritt gymnasieprogram) + godkända betyg i matemtaik 2 samt i Programmering 1. Om ändring i behörighetskraven kommer till stånd - då är min gissning på att de kan börja kräva godkända betyg i matematik 3 och i Programmering 2. Därför råder jag dig att på EE >>> läsa valbara kurser i matematik 2 (och helst även 3) samt Programmering 1 (och helst även 2) samt så många olika datakurser som du hinner och orkar. Vilka kurser som på EE får läsas som Programfördjupande, kan du se i den generella programplanen för EE>> (längst ner där på sidan kan du se vilka kurser du behöver för att få Grundläggande behörighet till högskola).

    Har du fler frågor nu eller om nya dyker upp - hör av dig igen!

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!

    L. :)

    Liselotte