SYV-besökare SYV

    Hej Ellen,
    till högskolan behöver du Examensbevis. Utan godkänt praktik (eftersom du går på ett Yrkesprogram) kommer du inte få examensbevis. Du kommer få studiebevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till Examensbevis. Men om du på komvux läser samma program som du läser på gymnasiet (eller om du läser på komvux ett annat yrkesprogram), kommer praktiken i samma omfattning ingå även där.
    Om du på komvux vill läsa mot examensbevis från ett annat program (högskoleförberedande program), kan du behöva läsa ganska länge (kanske t o m fler än ett år - beroende på vilka godkända betyg du får med dig från gymnasiet).

    Det du kan göra är
    - fundera på att söka om till ett annat program på gymnasiet till hösten 2019 och gå om hela gymnasiet på ett nytt program;
    - försök genomföra alla obligatoriska moment som ingår i din nuvarande utbildning - för att lära dig mer och får att försöka få Examensbevis;
    - om du absolut inte kan gå på praktik, är det bra att du på förhand vet att du förlorar studiebidraget (studiehjälpen från CSN) och att du ej kommer få ut examensbevis; men du får delta i student-festen i slutet av åk3 (alla som vill, får göra det).
    Om du inte ska gå på praktik, satsa i så fall så mycket som möjligt på de kurserna där ingen praktik ingår; läs också upp till svenska 3 och engelska 6 och helst även matematik 2a.
    Godkända betyg i svenska 2, 3 och i engelska 6 ingår i "grundläggande behörighet" - är alltså obligatoriska för alla högskolestudier. Matematik 2 krävs till många, men inte till alla, högskoleutbildningar.

    ***
    Förutom högskoleutbildningar, finns det på eftergymnasial nivå även andra studier - ex. inom yrkeshögskola: www.yhguiden.se
    Det är något lägre krav för att kunna komma in på en yrkeshögskola (i alla fall vad gäller teoretiska kurser); däremot är det en stor fördel att ha Arbetslivserfarenhet, när man söker till yrkeshögskola.
    Se några exempel på vilka utbildningar inom yrkeshögskola som kan finnas (OBS! utbildningsutbud förändras, så man får kika rätt ofta på www.yhguiden.se):

    Affarshogskolan/inkoepare-upphandlare
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/lokforare

    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/vardadministrator