Sara
    Hej! Jag har 5st F en av dem är i svenska 3 samt två moderna språk kurser, filosofi och Ma3b. Min plan är att läsa Svenska 3 samt ett moderna språk och sedan lägga till Sociologi. (Detta då jag inte vill läsa Ma3b eller fra 3)

    Detta skulle innebära att jag skulle ha 3 F kvar i Ma3b, Fra 3 och Filosofi 1 men jag skulle få godkänt i 2250 poäng dock så säger skolverkets examensplanering att jag då ligger över de 2400 kurs poäng som gäller för Komvux. Hur kan detta begränsa mig då mitt program var utökat redan på gymnasiet? Har jag möjlighet att ta bort kurser? Mitt mål är att uppnå högskolebehöriget så att jag kan ansöka vt 2020

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    sista dag att komplettera med Examensbevis på www.antagning.se blir för dig 2 december, om du vill ha en chans att komma in på en högskoleutbildning med start vårterminen 2020.
    Svenska eller SAS 3 behöver du ha godkänt betyg i (annars kommer du sakna grundläggande behörighet). De övriga kurserna - beror det på... Från "vilket program" som du tar ditt examensbevis... Planering av examensbevis (planeringsstöd) finns i första hand för Studie- och yrkesvägledarna, för att hjälpa dem.
    Vad du själv planerar, kommer inte spela så stor roll - då det är rektor på Komvux som är ansvarig för hur ditt examensbevis kommer att se ut.
    Vi råder därför att låta SYV på komvux göra planering åt dig eller tillsammans med dig. Det är just komvux i den kommunen där du är folkbokförd, som du vänder dig till.
    ***
    Vi råder att inte ta in några F betyg in i examensbeviset, utan läsa fler kurser och ta ut examensbevis utan F-betyg. Dock, formellt sett, kan man ha upp till max 150 F-poäng i examensbeviset från komvux, men inte i vilka kurser som helst... t.ex måste du tvunget ha godkänt betyg i Svenska 3 eller SAS 3.
    Om jag förstår rätt, så har du 450 F-poäng idag; du skulle kunna få examensbevis med 150 F-poäng, men 300 poäng måste du läsa upp till lägst E betyg (av dem svenska 3). Moderna språk behöver inte ingå i examensbevis från komvux. Du kan läsa andra kurser än moderna språk.
    Vilka kurser du ska läsa beror på
    - vilka kurser som komvux i din kommun kan erbjuda
    och
    - delvis också "från vilket program" som du tar ditt examensbevis
    samt
    - det är smart att ta in kurser som du behöver för Särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning (exempel: om man söker till fastighetsmäklarprogrammet, behöver man godkänt betyg i matematik 3; om man söker till sjuksköterskeprogrammet,  behöver man godkänt betyg i Naturkunskap 2; dock för just Nk2 finns det ett antal "ersättningsmöjligheter"...).
    Det hela är rätt så komplicerat; därför råder vi dig att göra planering tillsammans med syv på komvux; detta för att du sedan ej ska stå utan examensbevis i slutet av november och tvingas "bli försenad" - då du ej kommer konkurrera om plats på högskoleutb., i fall du ej hinner få ut ditt examensbevis innan 2 dec.
    Det tar också "tid" att utfärda examensbevis. Dina kurser som du vill ta in i examensbeviset bör du helst få betyg i senast i mitten på november.
    Från mitten på augusti till mitten på november är det ca 13 veckor; på heltid hinner du läsa 260 poäng; du behöver läsa minst 300 poäng - men det är bra att försöka ej ta in F-betyg in i examensbevis (detta för att examensbevis tar du bara en gång och får "dras" med det för all framtid; vill du senare söka andra utbildningar och har lågt meritvärde pga F betygen, kan du ångra att du tog in F-betygen in i ditt examensbevis).
    Det är alltså inte säkert att du hinner få ut examensbevis innan sista kompletteringsdag - 2 dec.2019.

    Prata med syv på komvux i din kommun.
    Lycka till!
    Julia syv

    • : Tack för svaret! Om jag förstått dig rätt så skulle jag kunna byta ut mitt F i Franska 3 mot att jag nu läser Sociologi, jag kommer även göra en prövning i Svenska nu i höst. Detta skulle då innebära att jag har 250 F kvar om jag då läser sociologi samt Spanska 1 10 veckor så ska väl det gälla inför sista kompletteringsdag
    • : Det som skulle återstå skulle vara 150 poäng med F
    • Julia : Du behöver få ut EXAMENSBEVIS och även hinna ladda upp det senast 2 dec.2019.
    • Julia : Oavsett vad jag eller någon annan säger, så är det Rektor på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, som har "sista ordet". gör planering mot examensbevis med SYV på komvux, är det bästa rådet jag kan ge. Lycka till!
    Läs alla kommentarer