Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Winnie,
    om du har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 då behöver du inte läsa naturkunskap 1b eller 2.
    Jag vet inte vilka betyg du har i kemi, fysik och teknik... för det skriver du inte om... men du nämner inte biologi. Så, om du inte har godkänt betyg i biologi1, och du behöver för behörighet till din högskoleutbildning godkänt betyg i Naturkunskap 1b, då behöver du läsa nk1b eller göra prövning i den kursen.
    Du kan ockå vända dig till antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka och fråga om de skulle kunna göra Undantag i ditt fall. Men det kanske är enklare att på komvux läsa nk1b (om du har läst och fått godkänt i kemi1 och fysik1, så borde det vara ganska lätt för dig att få högt betyg i nk1b då det är bara biologi-delen som fattas och den kan inte omfatta max 2-veckors heltidsstudier... troligtvis mindre... Hela kursen nk1b är på fem veckor om man läser på heltid; läser du på komvux på distans, är det inte omöjligt att få betyget ännu snabbare än på 5 veckor (om du har goda förkunskaper) men det kan vara smart att ta det i "vanlig takt" och sikta på högsta betyget, A.

    Vänligen
    L.

    Liselotte