Johan
    Hejsan! Jag går just nu andra året teknik, information & medieteknik och håller på att välja programfördjupning inför trean. Det jag hör folk prata om är att läsa på matte och fysik för att bli civilingenjörer. En del verkar även välja fördjupningen "datablocket", som innehåller kurser som Nätverksteknik, Nätverksteknologier.

    Är Matte 5 & Fysik 2 något jag måste ha för en riktigt bra utbildning inom IT på högskola, och finns det någon fördel med att välja "datablocket"?
    Ger "NÄVNÄR0", "NAINAK0", "TEKTEK00S" mig någon speciell möjlighet inför vidare studier?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,

    om du är intresserad av att utbilda dig tillCivilingenjör i datateknik>> behöver du för behörighet bl a betyg i fysik 2 och matematik 4; godkänt betyg i matte 5 ger dig i så fall 1.0 i merit.

    Kurser i nätverksteknik krävs inte för behörighet till högskoleutb. Men de kan vara bra att ha för kunskapers skull och även om du skulle vara intresserad av några yrkeshögskoleutbildningar -kika gärna på utbudet på www.yhguiden.se

    Om du vill efter gymnasiet börja jobba som Nätverkstekniker>> då är det bra om du väljer kurser i nätverksteknik framför mer matte och fysik.