Elin
    Hej!
    Jag går just nu åk 2 på naturvetenskapsprogrammet och funderar lite på det här med individuella valet. Jag valde förra året att läsa Matte 5, matte specialisering och eng 7 i åk 3 för att få 2,5 i meritpoäng (läste också språk 3 i åk 1, så har även där 0.5). Jag tycker dock engelskan är lite jobbig och funderar på att byta den mot Ensemble 1, då jag verkligen behöver något med musik för att fungera någorlunda i skolan. Det jobbiga med det är att jag dels inte får 2.5 i meritpoäng utan max 2 och att min skola är så pass liten att matte specialisering ev. inte ens startar nästa år.. Jag funderar därför på att läsa utökat program och då tenta av engelska 7 (även fast jag kanske inte får ett särskilt bra betyg) eftersom jag då också kan behålla mitt studiebidrag, får läsa musik och får 2.5 i meritpoäng.

    Tänker jag rimligt? Hur skulle jag annars kunna lösa det här?

    Tack för svar på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!
    Det är bra att du tänker långsiktigt och planerar framåt och försöker lista ut olika bra alternativ!

    Att läsa Utökat är inte en rättighet, det är Rektor som beslutar och på vissa skolor blir det alltid Nej med motivering att det är "inte bra" att läsa på mer än heltid och riskera att bli skoltrött och utbränd. Så du får först få reda på om du över huvudet taget får läsa U-kurser.

    Om du inte får läsa U-kurser (utökade, alltså :) - då får du ta ställning till - om det är bättre för dig att "ta" musik eller engelska 7. Det finns för- och nackdelar här.

    Sedan är det inte tvunget så att man måste ha max i merit. Man kan satsa på A-betyg i alla kurser i stället,...eller så höga betyg man kan få. Meritpoängen är inte lösning på allt, utan det kan mycket väl räcka med 2.0 i merit om du för övrigt har mycket höga betyg i alla kurser.

    Återkom gärna om du har fler frågor! Lycka till!
    ANNA