Anonym

    Hej! Jag har tyska som modersmål och undrar om man kan tenta av tyska 1-5 i gymnasiet och om det isåfall fyller någon funktion för mig? (Alltså om jag får några meritpoäng eller så?) Läser inte tyska just nu då jag går RL-programmet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du får godkänt betyg i Moderna Språk (tyska) 3&4 får du meritpoäng; de övriga kurserna t.ex modersmål (tyska) 1&2 kan ingå i ditt exambevis som individuellt val eller  som U-kurser,utökade. Då slipper du läsa andra indiv.val kurser... Men du har inte rätt att kräva att läsa eller tenta av moderna språk, därför att de ingår inte som obligatoriska i ditt program.

    Prata med SYV på din skola. Du får gärna visa mitt svar till din SYV . Lycka till!;)