Julian
    Hej!

    Om jag studerar läkarprogrammet utomlands (inom EU) i ett par terminer och sedan blir antagen till läkarprogrammet i Sverige (t.ex. Karolinska Institutet), kan jag då tillgodoräkna de utländska högskolepoängen jag samlat och använda dem inom programmet (för vissa kurser) här i Sverige?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Julian,
    du behöver i så fall ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" på den institutionen där du blir antagen till ett svenskt program - och de utbildningsansvariga kommer då titta noga på de dokument som bekräftar din tidigare utbildning och fatta beslut om vad som kan tillgodoräknas. Problemet är ofta att det är "delar av kurser" eller kurser som ligger spridda i mitten av programmet som skulle kunna tillgodoräknas - så utbildningen blir inte kortare... och under de veckor som man inte läser pga man redan har fått "godkänt" på kursen - har man inte rätt till studiemedel... så tappar man inkomst - om man inte kan få jobb under just de veckorna... - så det är många ggr rätt så "jobbigt" att tillgodoräkna sig tidigare utbildning och det finns många exempel på att folk läser hela programmet, även om det i princip vore möjligt att tillgodoräkna sig delar av programmet.