Isabelle
    Hej, jag går samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap och ska nu påbörja mitt gymnasiearbete. Jag är väldigt intresserad av psykologi och kriminologi och vill därför skriva något som har med det att göra. Kanske en blandning. Om jag skulle skriva om varför människor begår brott eller möjligtvis åskådareffekten hur skulle jag kunna undersöka detta? Vilka olika studier kan man göra? Hur ska jag "tratta ner" (avsmalna) ämnet? Har du andra tips på ämnen jag kan skriva om som har med psykologi eller kriminologi att göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle;
    SYV är inte expert på de områden som du är intresserad av och du får inte glömma att du måste få temat för ditt GA godkänt av din handledare på skolan. Med det sagt, ska jag ändå försöka ge dig några tips.

    Se exempel som Skolverket ger på GA på Samhällsvet.programmet - här.

    Se om du hittar intressant info på Kriminellas Rätt i Samhället hemsida.


    Det finns en uppsjö av intressanta frågeställningar kring radikalisering, våldsbejakande extremism och terrorism. Ett antal förslag på sådana frågeställningar finns att se i detta svaret på en elevs fråga på www.fragasyv.se
     

    Om du vill undesöka "åskådar-psykologi", alltså hur folk reagerar när de bevittnar brott - så finns det säkert mycket skrivet om det (avhandlingar, böcker och artiklar) - du kan be dina lärare rekommendera böcker till dig; du kan också be bibliotekarier om hjälp med att hitta relevanta böcker och hemsidor i ämnet. Du kan sedan sammanställa vilka olika teorier som finns kring det och argumentera på vilken teori du tror mest på och varför. du kan också försöka illustrera med några personliga berättelser - om du kan hitta några personer som kan berätta för dig var de tänkte och kände när de blev vittnen till tragisk händelser eller brott; kanske var de brottsoffer själva (exempel: en 13årig flicka som av en äldre kille blev rånad på sin mobiltelefon mitt på "blanka eftermiddag" mitt i stan).
    Avgränsa kan man på olika sätt: t.ex på Ålder på "deltagare": t.ex endast "barn", personer under 18 år eller "äldre", personer över 65 år. Du kan också från början säga att du tar hänsyn endast till det som var skrivet och hände endast i Sverige (svenska händelser och kriminologer som är verksamma i Sverige - till exempel).

    Att "rigga upp" ngt experiment skulle kanske både vara roligt och lärorikt, men det måste man tänka sig noga för och absolut få det på förhand godkänd av sin handledare för Gymnasiearbete.

    Man kan också göra Observationer, t.ex sägs det att människor som spenderar mycket tid tillsammans börjar mer och mer likna varandra i hur de klär sig, vilka frisyrer de väljer och vilka ord de använder. Det finns då också säkert några som avviker och inte börjar likna de andra i en grupp. T.ex minns jag nu att när jag för många år sedan började på SYV-programmet, som är en 3-åriga högskoleprogram, sa en av våra lärare i början av kurs 1: "Titta noga på varandra - försök minnas hur ni ser ut: kläder, frisyrer, väskorna mm och efter 3 år som ni spenderar på den här utbildningen, så kan jag garantera er att de flesta kommer ha liknande kläder, frisyrer, väskor mm.". Jag har glömt detta och inte tittade så noga på det... men nu, när du ställde den här frågan, minns jag det. Läraren påstod att hans mångåriga erfarenhet var att det stämmer att människor som läser i flera år i samma grupp börjar likna varandra mer och mer... Vet inte om det finns tid nog nu, när du redan har börjat år3 på gymnasiet att göra "experiment" eller lång observation på det temat...

    Ännu en annan fråga: Identiska tvillingar som växer upp i olika miljöer, när bara en av de blir kriminell men inte den andra? Vad beror det på? eller om båda blir kriminella, fast de växte upp i helt olika miljöer? Alltså - vad är starkare: Arv eller Miljö?

    Det finns också ett antal länkar längst ner i yrkespresentationen/kriminolog och du kan kanske få några idéer på de sajtena.

    Du kan kanske också samtidigt som du gör GA, göra en "samhällelig insats", t.ex genom att bli volontär på en kvinno- eller tjej-jour. Se info på framtid.se/yrke/kvinnojoursmedarbetare eller i någon annan organisation dit brottsoffer vänder sig. Du kan i så fall i ditt GA analysera de erfarenheter du får av att arbeta i en sådan organisation.

    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'svenskasomandraspråk' (6 st.)

    • Jess

      Hoppa över SAS 1 till SAS 2?

      Hej, Jag har slutbetyg "B" i SAS Grund 4, kan jag hoppa över GymSAS 1 och gå till SAS 2 istället eller finns det ett sätt som jag kunde göra SAS 1,2,3 kurser snabbare? Tack

      Anna: : Hej!Svar på din fråga beror i mångt och mycket på Varför du behöver eller vill läsa SAS-kurserna.SAS 1, 2 och 3 är tre stycken gymnasiala kurser som går på 100poäng per... Läs hela svaret
    • Samira

      Svenska som andra språk eller vanlig svenska?

      Hej! Jag har vill byta till svenska som andra språk när jag börjar gymnasiet men undrar om det påverkar sen när man ska söka till universitetet/högskola och om man behöver komplettera eller läsa extra Svenska kurser På komvux efter...

      Mikael: : SAS (svenska som andraspråk) är jämställt  med svenska, så får du lika många poäng, oavsett vilket av de två ämnen du läser på gymnasiet.
    • Peggy

      Vilket kurs i svenska??

      Hej! Jag undrar vilken svenska studerar man i språketintroduktionsprogrammet?svenska som andraspråk? Som svenska som andraspråk1 eller 2 eller 3? Jag är klar med kurs B i programmet och jag vill veta vilken kurs i svenska som andraspråk ska jag ta på komvux...

      Milla : : På Språkintro studerar olika elever olika kurser i svenska som andraspråk, beroende på vilka förkunskaper i svenska man hade. På komvux ska du kunna läsa tidigast från 1 juli det året... Läs hela svaret
    • Julia

      Olika tolkningar av samma inlämningsuppgift?

      Hej! Jag läser SVA3 på komvux just nu, och har precis fått tillbaka "betyget" för första uppdraget (samlingsnamn för flera uppgifter som utgör första inlämningen i kursen). Betyget är egentligen en matris med ämnets kriterierna samt "boxar" för varje betygsnivå (E, C, A) som fylls med grön...

      Anna: : Hej Julia, betygsättningen är lärarens kompetens och en studie- och yrkesvägledare kan inte påverka hur läraren sätter betyg. Även om jag förstår hur du... Läs hela svaret
    • Nico

      Studera med 30 år?

      Hej! Jag är 30 år gammal, halv svensk halv tysk och har bott hela mit liv utomlands. Mit första språk är engelska. Jag har studerat konst historia och antropologie i England menn skulle gärne studera Grafisk Design i Sverige, jag älskar nordisk design! Jag vill veta om jag ska titta på...

      Anna: : Hej Nico! Det finns inga övre äldersgränser för studier i Sverige: man får vara hur gammal som helst! Alla högskoleutbildningar i Sverige hittar du via www.studera.nu och alla yrkeshögskoleutbildningar - via www.yhguiden.se En... Läs hela svaret
    • Julia

      Sommarkurser Komvux 10 veckor?

      Hej igen! :D Har funderat på att ta en sommarkurs på Kumvux för att lätta på trycket sedan på läsåret. Finns det ett minimum för hur många ämnen man ska ta eller är det fritt att välja? Jag tänkte ta Religion som är enbart 50 poäng, och undrar om det är då realistiskt att ta ett till ämne?...

      Anna: : Hej Julia! Enligt Vuxenutbildningsförordningen är det tidigast från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år, som man får läsa på Komvux. Undantag görs vanligtvis för ungdomar som redan har en fullständig... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga