Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Tips inför gymnasiearbete?
1 Svar
Hej Isabelle;
SYV är inte expert på de områden som du är intresserad av och du får inte glömma att du måste få temat för ditt GA godkänt av din handledare på skolan. Med det sagt, ska jag ändå försöka ge dig några tips.
Se exempel som Skolverket ger på GA på Samhällsvet.programmet - här.
Se om du hittar intressant info på Kriminellas Rätt i Samhället hemsida.
Det finns en uppsjö av intressanta frågeställningar kring radikalisering, våldsbejakande extremism och terrorism. Ett antal förslag på sådana frågeställningar finns att se i detta svaret på en elevs fråga på www.fragasyv.se
Om du vill undesöka "åskådar-psykologi", alltså hur folk reagerar när de bevittnar brott - så finns det säkert mycket skrivet om det (avhandlingar, böcker och artiklar) - du kan be dina lärare rekommendera böcker till dig; du kan också be bibliotekarier om hjälp med att hitta relevanta böcker och hemsidor i ämnet. Du kan sedan sammanställa vilka olika teorier som finns kring det och argumentera på vilken teori du tror mest på och varför. du kan också försöka illustrera med några personliga berättelser - om du kan hitta några personer som kan berätta för dig var de tänkte och kände när de blev vittnen till tragisk händelser eller brott; kanske var de brottsoffer själva (exempel: en 13årig flicka som av en äldre kille blev rånad på sin mobiltelefon mitt på "blanka eftermiddag" mitt i stan).
Avgränsa kan man på olika sätt: t.ex på Ålder på "deltagare": t.ex endast "barn", personer under 18 år eller "äldre", personer över 65 år. Du kan också från början säga att du tar hänsyn endast till det som var skrivet och hände endast i Sverige (svenska händelser och kriminologer som är verksamma i Sverige - till exempel).
Att "rigga upp" ngt experiment skulle kanske både vara roligt och lärorikt, men det måste man tänka sig noga för och absolut få det på förhand godkänd av sin handledare för Gymnasiearbete.
Man kan också göra Observationer, t.ex sägs det att människor som spenderar mycket tid tillsammans börjar mer och mer likna varandra i hur de klär sig, vilka frisyrer de väljer och vilka ord de använder. Det finns då också säkert några som avviker och inte börjar likna de andra i en grupp. T.ex minns jag nu att när jag för många år sedan började på SYV-programmet, som är en 3-åriga högskoleprogram, sa en av våra lärare i början av kurs 1: "Titta noga på varandra - försök minnas hur ni ser ut: kläder, frisyrer, väskorna mm och efter 3 år som ni spenderar på den här utbildningen, så kan jag garantera er att de flesta kommer ha liknande kläder, frisyrer, väskor mm.". Jag har glömt detta och inte tittade så noga på det... men nu, när du ställde den här frågan, minns jag det. Läraren påstod att hans mångåriga erfarenhet var att det stämmer att människor som läser i flera år i samma grupp börjar likna varandra mer och mer... Vet inte om det finns tid nog nu, när du redan har börjat år3 på gymnasiet att göra "experiment" eller lång observation på det temat...
Ännu en annan fråga: Identiska tvillingar som växer upp i olika miljöer, när bara en av de blir kriminell men inte den andra? Vad beror det på? eller om båda blir kriminella, fast de växte upp i helt olika miljöer? Alltså - vad är starkare: Arv eller Miljö?
Det finns också ett antal länkar längst ner i yrkespresentationen/kriminolog och du kan kanske få några idéer på de sajtena.
Du kan kanske också samtidigt som du gör GA, göra en "samhällelig insats", t.ex genom att bli volontär på en kvinno- eller tjej-jour. Se info på framtid.se/yrke/kvinnojoursmedarbetare eller i någon annan organisation dit brottsoffer vänder sig. Du kan i så fall i ditt GA analysera de erfarenheter du får av att arbeta i en sådan organisation.
Frågor och svar taggade med 'lärare i samhällskunskap' (5 st.)
-
Kandidatexamen till lärare?
Hej, kan jag bygga upp en kandidat examen inom psykologi och samhällskunskap (statsvetenskap etc) för att sedan också läsa kpu för att kunna bli behörig till att undervisa på gymnasiet? Och isåfall vad kan man jobba som när man har en kanditat i...
Hejsan,det är säkrare att gå ämneslärarprogrammet än att först läsa högskolepoängen i sina blivande undervisningsämnen och sedan försöka hitta KPU som passar in... Läs hela svaret -
Är det någon skillnad på sam 1b och 2?
Hej! Jag undrar om det är någon skillnad på samhällskunskap 1b och 2? Jag vill söka en utbildning (gymnasielärare svenska och samhällskunskap) där man behöver vara behörig för samhällskunskap 2 men jag förstår inte om...
Hej Wilma,kursen Samhällskunskap 2 är nästa/högre/överliggande kurs som man läser Efter samhällskunskap 1b eller 1a2.Om vilka kurser som finns på gymnasienivå inom... Läs hela svaret -
Välja inför universitet?
Hej, jag vill anmäla mig till universitetet rätt så snart. Jag vet inte exakt när sista datumet är att jag kan anmäla mig men jag tror det var någonstans i April. Hursomhelst, jag funderar kring att välja ämneslärarprogrammet med...
Hej Shann,se gärna info på Antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum - sista dag att göra ansökan till högskoleutb. i Sverige med start Hösten 2020 blir den 15 april 2020. Du... Läs hela svaret -
Plugga vidare efter gymnaiset?
Hej, Jag går nu i åk2 på gymnasiet men har nu redan bestämt mig för att plugga vidare efter jag tagit studenten. Jag vill nämligen plugga vidare till lärare, men har lite funderingar vilka grundämnen jag måste eller bör ha för att...
Hej Linnea,så roligt att du vill bli lärare! Sverige behöver fler lärare!Om du blir gymnasielärare blir du samtidigt behörig att i samma ämnen undervisa även på grundskolans... Läs hela svaret -
Vilken linje skall jag välja?
Hej jag är 15 år och ska välja gymnasium snart och vill bli so lärare för åk 7-9. Och funderar på att välja sambetende funkar det?
Ja, Roni, det funkar bra! I Sam-beteende >> ingår alla kurser som krävs för behörighet.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga