Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Seergi,

    till Trafiklärare>> utbildar man sig på en Yrkeshögskola, efter gymnasiet, se ex.

    https://www.yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/trafiklaerarutbildning

    På gymnasiet är det förberedande utbildning - där det finns möjlighet att ta körkort (och inte bara för personbil, utan även för lastbil och buss) - finns på Fordons- och transportprogrammet, inriktning Transport>>.

    Det är inte obligatoriskt att gå på just FT på gymnasiet, men man måste skaffa sig körkort för personbil (B-behörighet) och det är rätt så dyrt och tar också tid - då man måste kunna både teori och praktisk körning rätt så bra, för att klara kraven och kunna ta körkort.

    Ang. lönen för trafiklärare - så är det extremt svårt att säga. Många trafiklärare är anställda men många startar också "eget" - egna små trafikskolor, som sedan kan växa och bli stora. Som egenföretagare kan man tjäna både väldigt mycket eller ingenting, beroende på hur bra företaget går.

    Enligt de uppgifter vi har, ligger en genomsnittlig lön för Trafiklärare på strax över 30 000 kr/månad. Det är "brutto", innan skatt. Skatt är olika i olika kommuner och påverkas också av de eventuella andra inkomster som personen har... därför är det svårt att säga hur mycket man får ut efter skatt ... men si-så-där 22 500 kr. "ut" efter skatt, tror jag man kan få ut som en anställd trafiklärare.

     Om du börjar med att ta körkort för personbil, B-behörighet, kan du sedan "ta det därifrån", dvs du vet då mer om du verkligen vill satsa på yrkesroll Trafiklärare/Körkortslärare eller om du inser att ngt. annat yrke kan passa dig bättre. Kika på de tusentals yrkespresentationer som vi har på www.framtid.se !

    Och ha en mycket trevlig sommar!

    Julia SYV