Samuel
    Hej! Jag är en person som gillar skolan och alltid lagt ner mycket tid på skolan, men nu när jag började på gymnasiet har jag gått till skolan med en klump i magen dom gångerna jag går till skolan. Eftersom jag inte trivs, inte med min klass,skola eller vissa lärare. Jag går andra året på Ekonomi/Juridik och nu känner jag att det räcker jag orkar inte mer. Eftersom jag är en ganska stor streamer på Twitch och professionell fortnite spelare vill jag hellre lägga ner mer tid på Streamen och spelandet och inte gå till en plats där jag inte trivs... Så jag undrar om det finns möjlighet att börja att plugga på avstånd där jag trivs, då jag samt kan satsa på min karriär också.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samuel,

    det är frivilligt att läsa på gymnasiet. Du har uppfyllt skolplikten med det att du fick Slutbetyg från grundskolan.
    Med det sagt, så tycker jag att det är bra att studera på gymnasiet - vill inte uppmuntra dig att hoppa av. Men måste samtidigt påtala att det finns tyvärr inte någon generell rättighet att läsa på distans, när man är gymnasieelev.
    Det finns en gymnasieskola Korr-on-line >> som "på prov" fick av Skolverket uppdrag att under några år bedriva distansstudier (dock ingår det ett antal obligatoriska träffar; då ska man ta sig till Torsås, 3 mil utanför Kalmar), och Korr erbjuder bl.a Ekonomi/juridik; du får gärna söka till den skolan; det kan inte garanteras att du kommer in, dock. Det är många elever som, av olika anledningar, vill läsa på distans.

    Jag förstår vad du menar, tror jag. Jag önskar att det vore möjligt att erbjuda alla som vill läsa på distans - den möjligheten. Men så är idag inte fallet. Man kan diskutera anledningar till varför det inte erbjuds distans på gymnasiet i någon större omfattning än på endast en skola (på prov), men det kommer ju inte att hjälpa dig just idag, i din nuvarande situation.

    Att du "mot din gymnasieskola" skulle få läsa på distans, tror jag inte på. Inte ens elever med massor av diagnoser och som absolut inte under några omständigheter kan ta sig till gymnasiet, får av en "vanlig gymnasieskola" något distans-upplägg - tyvärr. Det är stort ansvar för skolan att erbjuda distans; det finns krav på att försäkra sig om eleverna inte fuskar; det måste också finnas lärare som kan och vill undervisa på distans... och så vidare.
    Som sagt, jag önskar att situationen vore annorlunda, men så är det tyvärr inte.
    Om du absolut inte kan stå ut med den situationen som du befinner dig i, och inte tror att du på något sätt kan förändra/förbättra situationen***, kan du försöka byta till samma utbildning på en annan "vanlig" gymnaiseskola; du kan också söka till Korr-on-line (jag tror att du skulle kunna komma in på Korr efter sommaren, om du har tur).

    *** Hur kan du försöka förbättra situationen? Exempelvis kan du försöka byta klass (om det är fler än en klass om läser år 2 på EK/juridik på din skola); du kan prata med kurator, syv, din klasslärare/mentor och med Rektor på ditt program och Gymnasiechefen - de kanske har ngt. förslag.
    Din gymnasiekola vill givetvis behålla dig som elev. Men de kan inte erbjuda dig läsa på distans /de rent av ej får göra det - det handlar inte om ovilja utan sådana är reglerna/. Tanken med gymnasiestudier är bl.a att eleverna ska lära sig "umgås" med andra - på de flesta arbetsplatser finns det "fysiska kollegor" (andra människor) som man måste kunna "tolerera" - annars kan man inte utföra sitt jobb.
    Jag beklagar att jag måste skriva ett sådant trist svar.
    Vi på Fråga SYV kan inte förändra reglerna, vi kan endast förklara vad som gäller och ge råd.

    Vi har sammanställt olika alternativ som vi känner till och som vi tycker är bättre än bara "ta och hoppa av" gymnasiet; var god kika på fragasyv.se/info/gymnasieavhopp.