GY10-student

    Hej! Jag har i all min makt försökt luska ut hur detta fungerar. Jag tog studenten VT-2010, men trots 18 IG:n fick jag ett "Slutbetyg" när jag egentligen borde fått ett samlat betygsdokument. Eller? Kan man i efterhand upphäva slutbetyget och ändra till "samlat betygsdokument"? Jag har pluggat upp mina betyg på Komvux nu under tre år, men när Komvux skulle registrera mitt nya examensbevis hos Beda (Nationella Betygsdatabasen), så går det inte pga att jag redan har det här gamla slutbetyget. Hjälp!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är möjligt att din gymnasieskola har, formellt sett, inte begått ngt misstag när du fick ut ett Slutbetyg med 18 st.IG-betyg i, men det var "inte snällt" av din gymnasieskola att göra så (tycker jag). Om inga formella fel har begåtts kan det tyvärr bli omöjligt att häva ett utfärdat betygsdokument. Du borde ändå kunna bli behörig till eftergymnasiala utbildningar om du får godkända betyg i de kurser som krävs för behörighet och för konkurrens kan du göra högskoleprovet.
    Kontakta skolverket, är mitt råd; du kan t.ex ringa 08-527 332 00, förklara din situation och fråga om det, formellt sett, var OK för din gymnasieskola att utfärda ett Slutbetyg med 18 st.IG i; jag tror du får svar att det, formellt sett, var OK. Fråga i så fall om det på ngt sätt skulle kunna gå att häva upp slutbetyget. Jag är inte säker på att det går (tyvärr). Men jag tycker du bör fråga skolverket. Du kan också prata med rektor på komvux i din kommun och fråga om hen kan på ngt sätt bistå dig med hjälp.
    Ett tips! du kan på allmänna kurser på en av folkhögskolorna på ett läsår uppnå Studieomdöme om grundläggande behörighet + även omdöme om särskild behörighet i de kurserna som krävs för särskild behörighet till just din eftergymnasial utbildning. Om studieformen folkhögskola var god se framtid.se/studier/folkhogskola Med studieomdöme från en folkhögskola kommer du (om du söker till en svensk högskole-universitetsutbildning) prövas i BF-urvalsgruppen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • GY10-student : Tack snälla Milla för din hjälp! Jättetacksamt!
    • Milla : vi på FRåGA Syv är glada om våra svar blir till hjälp!