Sara

    Hej är det någon skillnad mellan högskola och uni med samma program? Tex ekonomprogramet i Göteborgs uni, är det svårare än ekonomprogrammet på högskolan i Borås? Eller är det samma sak? Hört att högskolor ska vara lite lättare än uni, men stämmer det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    Skillnaden mellan ett universitet och en högskola, i Sverige, är att bara universitet får utfärda examen på forskarnivå. Men genom att samarbeta på olika sätt kan även många högskolor göra det. I praktiken är det ingen skillnad på att studera på en svensk högskola eller universitet för de allra flesta studenter.
    Vad gäller just de två utbildningar du nämner i din fråga: jämför vilka kurser som ingår. I ekonomiprogrammen kan lika olika kurser ingå. Det kan finnas en valbar termin (eller inte) och det kan ingå praktik i utbildningen (eller inte). Ibland kan möjlighet till utbytesstudier i utlandet ingå - alla sådana detaljer får du se och jämföra ... och det beror inte på att det är högskola eller universitet, utan att det är på ett annat lärosäte och ibland kan "liknande program" även på samma lärosäte har olika upplägg. Du får helt enkelt jämföra vilka kurser som ingår och ställa frågor till personal som jobbar på de programmen. Se också om det finns "studerandeambassadörer" som själva läser på den utbildningen och kan svara på dina frågor.