Veronica
    Hej, jag går kommer att läsa ib-programmet som är helt på engelska och kommer att därefter läsa till läkare här i Sverige. Jag undrar ifall det finns universiteter här i Sverige som erbjuder kurserna helt på engelska för att utbilda sig till läkare?
    Jag undrar även hur mycket poäng man behöver ha från ib-linjen för att komma in på läkarprogrammet i Sverige?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica,

    i Sverige ges läkarprogrammet endast på svenska, alltså undervisningsspråk är Svenska. Jag kan tänka mig att viss portion kurslitteratur blir på engelska, men inte all kurslitteratur.
    Mitt råd är att du läser så mycket fysik, kemi, biologi och matematik som möjligt och samtidigt försöker få så höga betyg som möjligt.
    Exakt vad som kommer att krävas för att komma in på läkarprogrammet om 3 år, är det ingen som idag kan svara på. Förändringar i reglerna kan inträffa.
    Om du är säker på att du vill läsa just läkarprogrammet och just i Sverige, kan det vara "bättre" för dig att läsa NA/naturvet.programmet, inirktning Naturvetenskap och inte IB-programmet. Detta för att svensk gymnasieutbildning kommer anpassa sig i fall behörighetskraven till läkarprogrammen i Sverige skulle t.ex förändras. Det kommer inte IB-programmet (som är ett internationellt program) att göra.
    Vidare är det också lättare att bedriva högre utbildning på samma språk som man läste sin "lägre" utbildning på; jag menar eftersom läkarprogrammet ges på svenska, då är det, enligt min mening, fördelaktigt att läsa gymnasial utbildning på svenska också.

    Hänvisning/länktips: