A
    Hej! Jag är en tjej som går i nian och vill studera i universitet utomlands som i twx England eller Dubai. Finns det någon möjlighet? Och är det bäst att gå på en engelsk gymnasium? Hur kommer man att söka i universitetet i England eller Dubai och kan man plugga i Oxford om man kommer från Sverige och hur vet man "antagningsbetygen" hos de då skolorna i de olika länderna skiljer?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej A,
    rekommenderar att i första hand kika på IB-programmet, som är det internationella gymnasieprogrammet.

    Det finns möjlighet att även med "vanliga svenska gymnasiebetyg" /ibland med vissa kompletteringar/ att komma in på Universitet utomlands. Exakt hur man söker kan variera från ett Universitet till ett annat och ändras också över tid.
    Ang. behörighet och hur höga betyg som krävs - så är det också olika från ett Universitet till ett annat, men allmänt gäller det att i fall man är behörig till en svensk högskoleutbildning är man oftast även behörig till motsvarande utbildningar i andra länder; det går alltså bra att skaffa sig Gymnasiekompetens, ex. Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram + goda kunskaper i engelska, så är man i allmänhet behörig till många olika utbildningar på många olika utländska universitet.

    Läser man på IB-programmet, där undervisning är på engelska och anpassad till "internationell standard", är man ofta bättre förberedd inför högre studier utomlands. Även personal på IB-skolorna kan ge bättre hjälp vad gäller söka till utländska utbildningar; detta pga de har stor erfarenhet på det område.

    Länktips: gymnasieguiden.se/program/IB.