Hej Jelena;

    svar på din fråga beror säkerligen även på vilken utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet du har och hur bra du kan norska. Även om det är svårt att få jobb inom vissa yrken så är det ju alltid några som får de jobben; och varför i så fall inte du, kan man fråga sig? Men arbetsgivare väljer vem de vill anställa; och ibland är det en viss specifik utbildning och arbetslivserfarenhet som just den här arbetsgivaren söker efter, men om det inte går att få tag på exakt den "profilen" på arbetssökande som arbetsgivare önskar sig, så anställs i så fall ngn som liknar den profilen.
    Sök alla de jobb du vill ha och Lycka till!
    Om du är intresserad av att kika på svenska utbildningar till upphandlare så här nedan finner du några exempel:
    affarshogskolan/inkoepare-upphandlare
    nbi-nordic-business-institute/inkop-supply-management-lulea
    nbi-nordic-business-institute/inkop-supply-management-vaxjo
    pahlmans-handelsinstitut/entreprenadupphandlare-bygg-och-mark-phi-eskilstuna
    frans-schartaus-handelsinstitut/offentlig-upphandlare

    Och i jan-febr 2020 kommer nya yrkeshögskoleutbildningar att dyka upp på www.yhguiden.se - efter beslut från MYH, Myndighet för Yrkeshögskola.

    Tips!
    kontakta "Hallo, Norden" - deras norska avdelningen: norden.org/sv/organisation/info-norden-norge

    SYV-besökare SYV

    Hej, mitt förslag är att du tar kontakt med "den norska Arbetsförmedlingen" och ställer frågan till dem. Eller med Nordisk Ministerråds informationstjeneste "Info Norden":
    norden.org/infonorden

    Den norske modsvarighed til den svenske Arbetsförmedlingen er myndigheden NAV, www.nav.no. Du bør tage kontakt til dem for at høre hvordan arbejdsmarkedet ser ud for en ”innkjøper av offentlige anskaffelser” i Norge.

    Du kan læse om uddannelsen som ”innkjøper” her: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/innkjoper

    Og mere om offentlige anskafelser her: https://www.difi.no/fagomrader-og-tjenester/anskaffelser?fbclid=IwAR1qRiAWbmCN3SY_aNsg_SYb15jwcdcFuS6H-VRK5B6eFwtLESKhqhYBIps

    Jeg håber dette svar hjælper dig videre.

    Med vänlig hälsning
    SYV