Daniel SYV

    Hej Jonas!
    Om du har examensbevis från gymnasiet men "på det beviset" är inte behörig till den utbildningen på högskolenivå som du vill komma in på, behöver du Komplettera.
    Oavsett var du kompletterarar (komvux, folkhögskola, högskole-basår eller prövningar) prövas du i BII, kompletteringsgruppen.
    Om du söker till utbildningar som ej kräver komplettering (även om du har kompletterat) - prövas du i BI, direktgruppen.

    Exempel:
    du läser basåret och söker sedan både till Civilingenjörsprogrammet och till Ekonomiprogrammet;
    till Civilingenjörsprogrammet kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen;
    och till Ekonomiprogrammet kommer du prövas i BI, direktgruppen (detta för att kompletteringar du gjort, ej krävs för ekonomiprogrammet; du var behörig till Ekonomiprogrammet redan innan kompletteringar).

    BF-urval
    Det är om man har Omdöme om Grundläggande behörighet från en Allmän kurs på en folkhögskola, som man med det omdöme (upp till max 4.0) prövas i BF-urvalet. Studier på en Allmän kurs tar vanligtvis 3 år (det är då så att man läser mot "gymnasiekompetens" på en folkhögskola), men om man har goda förkunskaper kan man få omdöme snabbare men som snabbast på ett läsår.
    Vill du prövas även i BF-urvalet, kan du söka till folkhögskolornas allmänna kurser; det kan då hända att du kommer in (du blir lägre prioriterad och tas in i mån av plats; då de som ej har gymnasiekompetens tas in före de som har redan uppnått gymnasiekompetens) och kan då få omdöme om grundläggande behörighet på ett läs år.