Daniel SYV

    Hej Samar,

    försök skaffa så bra kunskaper & så höga betyg som möjligt i alla kurser du läser.
    Reglerna om behörighet till högskola/universitet i Sverige för dig med utländska gymnasiebetyg finns på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning

    Hur reglerna tolkas och appliceras - är upp till Antagning.se

    '*** svar på frågan om vilka kurser som räknas in i ditt meritvärde (med vilket du konkurrerar om plats på högskoleutb.iSverige) beror på flera olika saker:
    - inom engelska behöver du godkänt betyg i Engelska 6 (eng 5 räcker inte för att bli behörig till högskola i Sverige);
    - kurser i fysik och kemi krävs inte till alla högskoleutb. i Sverige, utan endast till vissa.
    **** i Grunden måste man ha Grundläggande behörighet till högskolestudier; frågan är Är din gymnasial utbildning från Syrien bedömd att ge dig Grundläggande behörighet i andra ämnen (förutbom svenska & engelska)? Om inte - behöver du läsa mot Examensbevis på komvux
    eller
    på en folkhögskola - mot Omdöme om Grundläggande behörighet.
    ****
    Om du är 20 år eller fyller 20 år i år - är du "för gammal" för gymnasiets nationella program, utan du kommer att läsa på Komvux eller på en folkhögskola; inom svenska behöver du godkända betyg i Svenska som andraspråk (SAS) 1, 2 och 3.
    ****
    Exakt hur ditt meritvärde kommer att räknas fram, går inte att ge exakt svar på (med de få uppgifter som finns i din fråga) - det skadar inte att få så höga betyg som möjligt i alla kurser du läser; men ta alla dina betyg till SYV på din skola eller till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och diskutera med honom/henne. När man har alla betygen framför sig + kan ställa följdfrågorna till dig, är det lättare att ge svar.

    Hälsningar
    D: