Jadinho
    Hej!

    Jag är en IB-elev. Alla program i universitet som jag vill läsa behöver Fysik 2 och jag saknar kursen. Jag planerar läsa kursen efter gymnasiet. Om jag läser kursen efter gymnasiet skulle jag prövas under urvalsgrupp BII eller BI?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Du kommer att komplettera din utbildning, därför tror jag att du kommer att prövas i BII, kompletteringsgruppen. Om du läser fysik parallelt med dina studier på IB-programmet måste du, för att kunna prövas i BI, direktgruppen, få betyg i fysik innan 19 juni det året som du får ut ditt betyg från IB-programmet. Mer om urvalsgrupper för dig med IB-gymnasiebetyg, var god läs på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen

    Du vet kanske redan att IB-motsvarighet till Fysik 2 är "Physics SL/HL". Kan inte du försöka läsa fysik på IB? om du får betyget 3 i Physics HL eller betyget 4 i Psysics SL, kommer du anses behörig vad det gäller Fysik 2.