Josef
    Hej!
    Jag har läst SFI och jag vill läsa grundnivå i Sverige.Så vad är bättre Komvux eller folkhögskola och hur länge tar folkhögskola ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Josef,
    är det endast Svenska eller även andra ämnen som till exempel matematik och engelska och kanske också samhällskunskap, som du behöver läsa på grundnivå?
    Du kan söka både till komvux och till flera olika folkhögskolor och se var du blir antagen och välja sen.

    Det finns fördelar både på komvux och på folkhögskolorna. På komvux kan man ofta läsa snabbare, för man läser endast exakt de kurser som man behöver.
    På folkhögskolorna läser man allt som oftast minst ett helt läsår, även om man skulle kunna klara sina kurser snabbare.

    Det kan också skapas olika projekt och speciella varianter och Komvux kan också köpa kurser på folkhögskolorna och då ges det i så fall en komvuxkurs men i folkhögskolans lokaler av folkhögskolelärare (då kan det vara svårt att veta exakt "vad man läser för en kurs"), men om du nu är klar med SFI har du ganska mycket studier i svenska språket kvar: du har hela högstadiet årskurser 7 - 9 på grundskolan (SAS grund) och hela gymnasiet år 1-3 på gymnasienivå (SAS 1, 2 och 3).

    Ungdomar som har svenska som modersmål läser det på sex år (3 år i grundskolan och 3 år på gymnasiet) och det är därför svårt att förvänta sig att en vuxen person ska uppnå samma språknivå snabbare än på minst 2 år, även om hen är mycket duktig och motiverad.

    Huvudsaken att du lär dig svenska så mycket som möjligt, så bra som möjligt - i tal och skrift. Även det du lär dig utanför skolan är mycket viktig kunskap.

    Mina råd är att du pratar med Studie- och yrkesvägledare både på komvux och på folkhögskolorna och att du söker allt som går att göra ansökan till ser sedan var du blir ANTAGEN och om du blir antagen på flera ställen, kan du välja sen.
    Vänligen och lycka till!
    Julia