Raghad

    Hej! Jag har funderat på att studera utomlands efter gymnasiet. Just nu går jag sista året på en naturvetenskaplig inriktning, dock är min linje lite speciell då jag kan få både full samhällsbehörighet men även full naturbehörighet (om man väljer ett natur paket) Jag funderar på att plugga till tandläkare i spanein men jag vet inte riktigt vad man behöver för behörighet. Just nu har jag läst upp till matte 3c, kemi 1, biologi 2 och fysik 1, i sverige vet jag att jag behöver lägga till fler ämnen för att bli behörig till tandläkarprogrogrammet men jag undrar hur det blir när man ska plugga utomlands? Jag har hört att vissa länder bara kräver att man har läst de ämnen som jag har läst (kemi 1, fysik 1 etc) men jag vet inte hur det är i spanien. Behöver jag lägga till naturpaketet eller vad är deras krav på behörighet? tack i förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Raghad,

    jag vill börja med att skriva om att det är jättebra om du kan läsa de kurser som i Sverige krävs för behörighet till tandläkarprogrammet (matte 4, fysik2, kemi2 och så biologi2, men du har väl redan godkänt betyg i bio2 eller ?).

    Du kan ju, för det första, ändra dig och vill kanske söka till det svenska tandläkarutbildningen; eller söka till ngt. annat land än Spanien.
    För det andra, så vet jag inte vad de kräver i Spanien, men skulle tro att om du blir behörig i Sverige, då blir du också behörig i Spanien (men de kan kräva att du bevisar dina kunskaper i "undervisninsspråket" - om det är nu engelska eller spanska som blir ditt undervisningsspråk; tror inte du kan få i Spanien läsa med undervisningsspråk svenska).

    Det är, oavsett kraven i just Spanien, bra att ha mer kunskap i de natur.vet ämnena - detta för att djupa kunskaper krävs för att klara av utbildningens krav (jag menar här Tandläkarutbildningen) och sedan bli en mycket bra tandläkare.

    Just vad gäller kraven, så blir jag inte förvånad om de i Spanien kanske ställer lite olika krav på de olika skolorna. Ta reda på det genom att ta kontakt med den skolan där du vill läsa. Till din hjälp kan jag skicka några länkar till sidorna som vi på Fråga SYV bedömer som pålitliga och relevanta till din fråga. Här kommer länkarna, nedan:
    framtid.se/reportage/explorius
    fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands
    fragasyv.se/info/studera-utomlands
    studyinspain.info/es/estudios/universidades
     studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/spanien