Hej Sara,
    högskoleprogram med liknande (och ibland även med identiska) namn kan ha olika behörighetskrav. Det gäller att titta på vad just det programmet ställer för krav på särskild behörighet. Varför vissa program inom Statsvetenskap ställer högre krav på särskild behörighet inom matte, t.ex matte 3b eller 3c, och andra "nöjer sig" med matte 2 (i så fall borde det vara OK att ha godkänt betyg i matte 2a eller 2b eller 2c), kan vi på FRåGA SYV inte ge något annat svar än att de ansvariga gjorde bedömning att för att klara av programmet behöver man ha vissa förkunskaper och det är "det som gäller", liksom. Du kan ta och jämföra kursinnehåll i ett program som kräver matte 2 och ett program inom samma ämne "statsvetenskap" som kräver matte 3. Troligtvis blir kursinnehåll i de programmen inte identisk, men jag blir inte jätteförvånad om innehåll i programmen kan vara mycket liknande, men ändå kan kraven på särskild behörighet vara /lite/ olika.
    Om yrket Statsvetare - var god se: framtid.se/yrke/statsvetare

    Utifrån ditt intresse för kunskapsområde Statsvetenskap, vill jag tipsa dig om att "kasta ett öga" även på följande yrken:
    Samhälls- och kulturanalytiker

    Samhällsplanerare

    Omvärldsanalytiker

    Samhällsvetare

    Utredare