SYV-besökare
    Hej
    Har en kollega som jobbar inom Stöd-och-Matchning och vi hjälps åt... nu frågar hon vad "Grundskolekompetens" är för ngt., om det finns definierat/förklarat någonstans? För elever från grundskolan så vet man - man ska ha godkända betyg i minst 8 ämnen av dem svenska, engelska och matte i sitt Slutbetyg från grundskolan, dvs man är behörig till ett yrkesprogram på gymnasiet - då har man Grundskolekompetens, men för vuxna? De kommer med extremt varierande förkunskaper - vad gäller om de vill söka yrkesutbildningar, som ligger på gymnasial nivå; vad är Grundskolekompetens för dem?
    Tack på förhand!
    SYV

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    När man söker yrkesutbildningar för vuxna som ligger på gymnasial nivå så står det oftast så här: "Förkunskaper: Du ska ha gått ut grundskolan eller motsvarande." och Grundskolekompetens för vuxna är

    - godkända betyg i SAS* Grund /eller motsvarande kunskaper i Svenska/;
    - godkänt i Matte grund /samma kunskaper som elever har som fick godkänt på våren i åk9 i grundskolan/
    och
    _ egentligen även Engelska Grund också men från engelska får man ofta dispens (inte alltid, men ofta...) så om man har svenska och matte Grund godkända betyg eller kan genom test (nivåbedömning) påvisa sina kunskaper eller om bedömning görs att man har "motsvarande kunskaper" - då är man behörig.

    *SAS = svenska som andraspråk.

    Dispens från kravet på godkänt betyg i Engelska görs ofta när man söker utbildnigar som leder till yrken som Undersköterska, Personlig assistent, Yrkesförare, Hantverkare av olika slag, Byggnadsarbetare mm. Men där engelska verkligen krävs - t.ex om man vill läsa till Administratör (där det många gånger ingår i jobbet att både prata och skriva på eng) eller till Elektriker (där instruktioner kan komma på engelska och det är livsviktigt att man kan läsa och förstå dem) - då måste man ha även engelska "med sig".

    Det är "vedertaget", dvs en vanlig praxis inom Komvux att endast kräva svenska (ofta är det SAS*), matte och engelska på grundskolenivå och bortse från att man har eller inte har kunskaper eller betyg i andra grundskolekurser.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA