jag undrar om det finns någon läroplan för IM, Introduktionsprogrammen? Och om det finns - är det samma läroplan för alla dem fem eller olika på olika IM? Tacksam för svar!
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32081 frågor besvarade.
Vad är skillnad på de olika Introduktionsprogrammen? Läroplan för dem?
jag undrar om det finns någon läroplan för IM, Introduktionsprogrammen? Och om det finns - är det samma läroplan för alla dem fem eller olika på olika IM? Tacksam för svar!
1 Svar
Hej Marina!
Introduktionsprogrammen,IM som det ofta förkortas till - är det fem olika program.
Bra info finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM
Man måste titta på varje program separat för att de är så olika.
Programinriktat individuellt val, PRO - här går eleven i en vanlig klass men just i det ämnet där hen inte fick godkänt betyg på grundskolan, går hen iväg och läser i en liten grupp eller individuellt för att läsa ikapp. Eleven följer, alltså, till största delen den vanliga läroplanen för det programmet där hen går i en vanlig klass. I det ämnet, i vilket hen inte blev godkänd, följer eleven läroplanen för det ämnet på grundskolan.
Preparandutbildningen - här läser eleven enbart de ämnena på grundskolenivå, som hen inte fick godkända betyg i. Eleven följer, alltså, läroplan i grundskoleämnena.
Språkintroduktion - är utbildning för nyanlända ungdomar som behöver skaffa sig kunskaper i svenska som andraspråk. Målet är att de lär sig svenska motsvarande godkänt betyg i åk9 i svenska som andraspråk. Eleverna förljer, alltså, kursplan för svenska som andraspråk på grundskolenivå.
Individuellt alternativ - här finns det elever med väldigt olika förutsättningar, behov och möjligheter. En del elever går på helpraktik, dvs de enbart går på praktik, i alla fall under vissa perioder (som kan vara en hel termin eller ett läsår). Andra elever går på praktik på deltid och läser några ämnen: de ämnena kan vara på grundskolenivå eller på gymnasienivå (beroende på vilka godkända betyg eleven har sedan innan och vad elevens mål är).
Yrkesintroduktion - här går elever som vill lära sig ett yrke i första hand. Vissa av de eleverna uppnår behörighet till gymnasiet och går över till nationella program. Andra - läser tre år på YRKINTRO utan att ha uppnått behörighet till gymnasiet. De slutar på Yrkesintro efter 3 år och inte har grundskolekompetens men förhoppningsvis är de anställningsbara pga sina yrkeskunskaper. Individuella bedömningar görs för varje elev och Studieplan förändras om eleven gör framsteg eller om elevens mål ändras.
Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'avdelningschef' (2 st.)
-
vad kan man jobba med efter bygglovshandläggare?
Jag ska börja studera till bygglovshandläggare/byggnadsinspektör och undrar vad man kan bli efter man jobbat som det i några år? Kan man bli nån sorts av chef på avdelningar inom den kommunen man jobbar på eller krävs ytterligare utbildning...
Hej!Chefer har mycket varierande utbildningsbakgrunder, men de flesta har någon form av eftergymnasial utbildning, eller akademisk utbildning, de är alltså ofta akademiker.Det är... Läs hela svaret -
Vilken utbildning/kurs kan man ta om man vill bli avdelningschef?
Jag har lite svårt med att hitta kurser/utbildningar om man vill kompetensutveckla sig för att bli avdelningschef/säljcoach? Har ni någon tips? Någon yrkesutbildning/folkhögskola/eftergymnasial utbildning? Har en som arbetat i detaljbutik i 10 år och fortfarande gör det så sälj kunskaper har...
Hej Amina,vi rekommenderar kika i första hand på följande... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga