Hanna
    Hej!
    Jag ska välja till gymnasiet nu i år och blir verkligen jätte förvirrad av alla olika kurser, som t.ex Matte 1b, Matte 2, Engelska 7 osv. Förstår verkligen ingenting.
    Vad är skillnaden och hur många olika kurser finns det egentligen?

    Samma sak med meritpoäng på gymnasiet, får man det av alla kurser eller vara vissa? Behöver verkligen en förklaring.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna!
    Jag förstår att det är mycket info och kan vara ganska förvirrande med alla begrepp som "meritpoäng" och många med dig undrar vad är skillnad på Matte 1a, 1b och 1c?

    Det finns väldigt många olika kurser inom gymnasiet men jag ska försöka förenkla och förklara.
    Återkom gärna flera gånger och ställ alla frågor du har.

    Det du som sökande till gymnasiet väljer är
    PROGRAMMET (och inriktning inom det programmet)
    och då är de flesta kurser obligatoriska (förutbestämda) - de ingår som "ett paket" i utbildningen och kan inte väljas bort.
    Det som alla elever på nationella gymnasieprogram väljer är 200 poäng Individuellt val. Det är 2 st. normalstora kurser. Oftast läser man en kurs under åk2 och en kurs - under åk3.

    Meritpoängen är EXTRA POÄNG som man får för godkända betyg i Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 samt i "högre kurser i matematik". På meritpoängen behöver man tänka enbart om man planerar söka till högskola i Sverige och främst om man vill söka mycket attraktiva utbildningar med tuff konkurrens.
    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Läs om programmen på http://www.gymnasieguiden.se/program
    Gör test på http://www.gymnasieguiden.se/testet det går snabbt, det är bara några få snabba frågor.

    Man kan också göra det enkelt för sig genom att se vad den närmsta gymnasieskola har att erbjuda och välja en av utbildningar på den skolan.
    Alla gymnasieskolor finns på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium - hitta en skola som är närmast till din bostad och se vad det finns för olika alternativ där.

    Ang. matte - så finns det på gymnasiet tre olika spår:
    a - läses på yrkesprogram
    b- läses på högskoleförberedande program men ej på Teknik och Naturvetenskaps-
    c- läses på Teknik och Naturvetenskapsprogrammet

    Matte 1a är en obligatorisk kurs på alla yrkesprogram (och 2a kan man välja till).
    Matte 1b är en obligatorisk kurs på Estetiska och Humanistiska programmet.
    Matte 1b och 2b är obligatoriska på Samhällsvetenskapsprogrammet och på Ekonomi (inriktning juridik).
    Matte 1b, 2b och 3b är obligatoriska på Ekonomiprogrammet (inriktning ekonomi).
    Matte 1c, 2c och 3c är obligatoriska kurser på Teknik och Naturvetenskapsprogrammet.

    Vill man läsa så lite matte som möjligt, bör man välja ett yrkesprogram eller Humanistiska eller Estetiska programmet.
    Vill man läsa så mycket matte som möjligt - bör man välja Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet.

    De flesta valbara kurser väljer man när man redan läser på gymnasiet (under åk1 - till åk2 och under åk2 - till åk3).

    Gå på öppet hus och på gymnasiemässa!
    Läs på www.gymnasieguiden.se - klicka runt och se om du hittar ngt. intressant och blir du medlem (snabbt och gratis) på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in får du mycket extra hjälp med ditt gymnasieval.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare