Daniel SYV

    Hej Jessica; du får gärna kika på info om olika skolformer - Komvux>> och Folkhögskolorna>>.
    Det finns ett antal Olika skillnader melllan de skolformerna, bl a är det

    på Komvux - kurser på gymnasial nivå och yrkesutbildningar på gymnasial nivå läser man oftast i den kommunen där man är folkbokförd;

    söker man till folkhögskola - spelar det ingen roll i vilken kommun man är folkbokförd.

    Meritvärde vid ansökan till högskola
    betyg från komvux räknas in i jämförelsetal och komvuxkurser kan ge meritpoäng;
    Omdöme från folkhögskola /man får ej betyg utan OMDÖME/ KAN INTE kombineras med gymnasiala betyg eller betyg från komvux; omdöme från folkhögskola kan ge behörighet men kompletterande kurser från folkhögskola räknas inte in i jämförelsetal; omdöme från folkhögskola ger inte heller meritpoäng.
    Om man får Omdöme om GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET från en folkhögskola, prövas man vid ansökan till högskola i BF urvalsgruppen. det finns 7 nivåer på omdömen: den högsta är 4.

    Om du undrar ngt. annat än det som jag beskrev ovan, hör av dig igen.
    Hälsningar
    D: